Uwagi na temat rozporządzenia w sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji
Uwagi na temat rozporządzenia w sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji
Osoby posiadające broń i amunicję zobowiązane są do
przechowywania jej oraz przemieszania się z nią w sposób zgodny z prawem. To, w
jaki sposób to robić, określa Ustawa o broni i amunicji oraz rozporządzenia
wydane na jej podstawie, w tym Rozporządzenie z dnia 26 sierpnia 2014 r. w
sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji (Dz. U.
2014 poz. 1224) - na którym skupia się ten krótki komentarz. W osobnym
wpisie omówię rozporządzenie dotyczące przewozu broni środkami komunikacji.
Linki do rozporządzenia i ustawy:
Rozporządzenie w sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001224/O/D20141224.pdf
Ustawa o broni i amunicji: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19990530549/U/D19990549Lj.pdf
1. Jak powinno się przechowywać broń?
Na wstępie trzeba przytoczyć art. 32 Ustawy o broni i amunicji, ustanawiający ogólną zasadę, zgodnie z którą broń i amunicję należy przechowywać i nosić w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieuprawnionych. Uszczegółowienie tej ogólnej zasady zawiera wspomniane wyżej rozporządzenie.
2. Kogo dotyczy rozporządzenie w sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji?
Rozporządzenie ma zastosowanie do dwóch kategorii adresatów:
a)
niektórych spośród podmiotów posiadających broń
na podstawie świadectwa broni, wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt. 3-7 ustawy;
są to mianowicie:
·
podmioty prowadzące strzelnicę;
·
szkoły, organizacje sportowe i łowieckie,
stowarzyszenia obronne lub inne placówki oświatowe oraz organizatorzy kursów,
kształcący w zawodzie pracownika ochrony;
·
podmioty wykonujące zadania związane z
realizacją filmów i innych przedsięwzięć artystycznych;
·
urzędy, instytucje, zakłady, przedsiębiorcy i
inne podmioty, których pracownikom broń jest niezbędna do ochrony osobistej w
związku z wykonywaniem przez nich obowiązków pracowniczych związanych ze
szczególnym narażeniem na zamach przeciwko życiu lub zdrowiu;
·
podmioty, którym broń jest niezbędna w celach
wzywania pomocy, ratowniczych, poszukiwawczych oraz sygnalizowania rozpoczęcia
konkurencji w zawodach sportowych.
b)
osób posiadających broń i amunicję do niej na podstawie
pozwolenia na broń – a zatem indywidualnych posiadaczy broni.
Rozróżnienie na te dwie kategorie adresatów jest istotne z punktu widzenia dalszych przepisów rozporządzenia – inne zasady przechowywania dotyczą bowiem podmiotów posiadających broń i amunicję, a inne indywidualnych posiadaczy pozwolenia na broń.
3. Gdzie przechowuje się broń?
Zgodnie z § 2. broń i amunicję przechowuje się w odpowiednio przystosowanym do tego celu pomieszczeniu, zwanym „magazynem broni”, lub w urządzeniach spełniających wymagania co najmniej klasy S1 według normy PN-EN 14450. Jak można zauważyć, przepis posługuje się spójnikiem „lub”. To, czy do przechowywania broni wystarczy urządzenie klasy S1, czy też trzeba zastosować oba zabezpieczenia, zależy w pierwszej kolejności od tego, czy mamy do czynienia z podmiotem czy indywidualnym posiadaczem.
4. Jak wygląda przechowywanie broni przez wybrane podmioty posiadające broń i amunicję?
Cały § 3 rozporządzenia – jego punkty od 1 do 6 – dotyczy
podmiotów posiadających broń i amunicję. Wskazuje na to pierwsze zdanie
przepisu. Bardzo często postanowienia tego paragrafu mylnie podawane są jako
wymagania dotyczące przechowywania broni przez indywidualnych posiadaczy pozwolenia.
Jeśli chodzi o zasady przechowywania broni przez podmioty,
których dotyczy rozporządzenie, po pierwsze, podmioty te przechowują broń w magazynie
broni i urządzeniach klasy S1, a
zatem stosując oba te zabezpieczenia łącznie. Ponadto w czasie przechowywania
broń ma odłączony magazynek oraz jest rozładowana. Należy uwzględnić też
wymagania producenta co do warunków przechowywania. Jeśli zaś chodzi o
amunicję, to musi być ona przechowywania w pudełkach lub pojemnikach, w sposób
uniemożliwiający uderzenie w spłonkę naboju, a także nie może być przechowywana
w magazynkach nabojowych.
Punkty 4-5 określają sposób przechowywania broni w czasie
zawodów sportowych, zgrupowań, szkoleń, wystaw oraz podczas realizacji filmów i
innych przedsięwzięć artystycznych. Wprowadzają one wyjątek od obowiązku
przechowywania broni w magazynie broni w przypadku braku możliwości jej
przechowywania w tym miejscu w powyższych sytuacjach. Wówczas broń musi
znajdować się w pomieszczeniu zamkniętym i być pod stałym, bezpośrednim
nadzorem osoby upoważnionej przez kierownika podmiotu posiadającego broń i
amunicję do dysponowania tą bronią.
Punkt 6 określa, że klucze do magazynu broni przechowuje
kierownik podmiotu posiadającego broń i amunicję lub zatrudniona przez niego i
upoważniona pisemnie osoba posiadająca dopuszczenie do posiadania broni wydane
na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy.
W § 4 rozporządzenia określono szczegółowo wymogi techniczne i wyposażenia, jakie musi spełniać magazyn broni. Spełnienie tych wymogów stwierdza obligatoryjnie upoważniony przez komendanta wojewódzkiego funkcjonariusz Policji. Stwierdza on również, czy sposób zabezpieczenia broni i amunicji jest zgodny z wymogami określonymi w rozporządzeniu
5. Jak przechowują broń indywidualni posiadacze pozwoleń na broń?
Przepisy § 5 i 6 rozporządzenia dotyczą osób indywidualnych
posiadających pozwolenie na broń. Osoby te mają obowiązek przechowywać broń i
amunicję w urządzeniach spełniających wymagania co najmniej klasy S1 według
normy PN-EN 14450, a dopiero gdy posiadają więcej niż 50 egzemplarzy broni,
zobowiązane są przechowywać broń w pomieszczeniu o charakterystyce prawie że
tożsamej z magazynem broni (jedyny wyjątek to brak konieczności posiadania
skrzyni z piaskiem lub innego urządzenia do przechwytywania pocisków).
§ 6 to przepis szczególny dotyczący osób posiadających broń
w celach kolekcjonerskich i pamiątkowych, które mają możliwość przechowywać
broń w urządzeniach innych niż klasy S1. Przepis ten umożliwia im
przechowywanie broni w specjalnych gablotach o określonych w rozporządzeniu
właściwościach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu okien i drzwi we wskazany w
rozporządzeniu sposób. Przy liczbie egzemplarzy powyżej 50, wymaga się
zabezpieczenia systemem sygnalizacji włamania i napadu spełniającym wymagania
co najmniej normy PN-EN 50131-1 z transmisją sygnału alarmu do uzbrojonego
stanowiska interwencyjnego, pełniącego całodobowy dyżur (pomieszczenie
niewyposażone w tę sygnalizację obejmuje się całodobową uzbrojoną ochroną).
Warto zwrócić uwagę, że w wymienionych przepisach nie ma
mowy o tym, czy broń przechowywana w urządzeniach klasy S1 i gablotach powinna
być rozładowana, ani też nic na temat sposobu przechowywania amunicji. Wynika z
tego, że indywidualnych posiadaczy pozwoleń nie dotyczy wymóg rozładowania
broni czy rozładowania magazynków, przewidziany w paragrafie dotyczącym
podmiotów posiadających broń i amunicję. O zasadności przechowywania
załadowanej broni i ewentualnych plusach i minusach, szczególnie dla stanu
magazynków, musi zdecydować sam użytkownik.
6. Kto potwierdza zgodność urządzeń do przechowywania broni z Polskimi Normami?
§ 7 rozporządzenia wskazuje, że urządzenia służące do
przechowywania broni i amunicji muszą posiadać deklaracje zgodności lub
certyfikaty zgodności z odpowiednimi Polskimi Normami, wydane przez jednostkę
certyfikującą akredytowaną przez Polskie Centrum Akredytacji. Przy zakupie
trzeba zatem zwrócić uwagę na to, czy urządzenie takowe deklaracje lub
certyfikaty posiada. Będzie to przedmiotem kontroli, która po zakupie broni
przez nowego posiadacza pozwolenia przeprowadzana jest przez Policję. Kontrola
ta nie wynika co prawda z przepisów rozporządzenia, ale właściwe organy Policji
uprawnione są do kontroli wykonywania obowiązków wynikających z przepisów
ustawy na podstawie ogólnego uprawnienia
przewidzianego w art. 27 ust. 1 ustawy. Trzeba pamiętać, że urządzenie klasy co
najmniej S1 trzeba nabyć przed zakupem
broni – nie ma bowiem możliwości przechowywania broni i amunicji gdzieś indziej
– choćby przez chwilę. Wykluczone jest pozostawienie jej nawet w bagażniku
samochodu.
Przedmiotem kontrowersji była wątpliwość, czy sejfy klasy S1
muszą być w jakiś sposób na stale przytwierdzone do podłoża. O kwestii
kotwienia tych urządzeń wypowiedziała się ostatecznie komórka prawna Komendy
Głównej Policji, stwierdzając, że posiadacze urządzeń klasy S1 według normy
PN-EN 14450 nie są zobligowani do ich kotwienia do podłowa. Szczegóły tego
sporu i wiele innych ciekawych komentarzy związanych z prawem dotyczącym broni
palnej znaleźć można tutaj: https://trybun.org.pl/2015/12/27/szafy-na-bron-spelniajace-wymagania-co-najmniej-klasy-s1-nie-musza-byc-mocowane-trwale-do-elementow-konstrukcyjnych-budynku/
(blog pisany przez adwokata-pasjonata broni). W świetle powyższego decyzja, czy
w jakiś sposób dodatkowo przymocować sejf należy do posiadacza broni.
7. Jak należy nosić broń palną?
§ 8 określa sposoby noszenia broni palnej, którą nosi się w
kaburach lub futerałach. Broń palną przeznaczoną do ochrony osobistej nosi się
w sposób jak najmniej widoczny, w kaburze przylegającej do ciała, zaś broń
palną nieprzeznaczoną do ochrony osobistej, o ile jest to możliwe, ze względu
na jej ilość i wielkość, nosi się w taki sam sposób. Broń palną przeznaczoną do
celów łowieckich w obwodach łowieckich nosi się w czasie polowania w sposób
określony w przepisach wydanych na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy – Prawo
łowieckie. Co ciekawe, przepis rozporządzenia mówi o noszeniu broni, które
zgodnie z art. 10 ust. 9 ustawy oznacza – w rozumieniu tej ustawy – każdy
sposób przemieszczania załadowanej broni przez osobę posiadającą broń. Można
dostrzec tutaj pewną niespójność terminologiczną (choć rozporządzenie nie musi właściwie
definiować pojęć identycznie jak ustawa). Wydaje się jednak, że trudno byłoby założyć,
że intencją prawodawcy było dopuszczenie do przemieszania się z bronią na
widoku wówczas, gdy nie jest ona załadowana. Zatem te same reguły odnosić się
będą do przenoszenia broni załadowanej, jak i rozładowanej.
Warto przypomnieć przy tym, że zabronione jest noszenie broni posiadanej na podstawie pozwolenia do celów kolekcjonerskich lub pamiątkowych bez zgody właściwego organu Policji (art. 10 ust. 8 ustawy o broni i amunicji). Ustawa nie precyzuje trybu wydawania takiej decyzji (bo najprawdopodobniej formę decyzji administracyjnej powinna ona przyjąć), nie są mi znane przypadki osób, które taką zgodę uzyskały.
8. Jakie ewidencje prowadzą podmioty posiadające broń i amunicję, których dotyczy rozporządzenie?
§ 9 i 10 dotyczą podmiotów posiadających broń i amunicję,
ustanawiając obowiązek prowadzenia czterech ewidencji: posiadanej broni,
posiadanej amunicji, wydawania broni i wydawania amunicji. Z kolei § 11 określa
sposób prowadzenia ewidencji, osoby uprawnione do dokonywania w nich wpisów,
a także zakres ochrony danych.
Ostatnie trzy paragrafy rozporządzenia to przepisy
przejściowe, derogacyjne (uchylające wcześniej obowiązujące, pierwsze
rozporządzenie z 2000 r.) oraz określające vacatio legis (rozporządzenie weszło
w życie 14 dni od ogłoszenia).
Od autora
Niniejszy wpis nie stanowi porady prawnej, a wyłącznie komentarz autora do omawianych przepisów prawa – oparty na ich lekturze i interpretacji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować sprawę z prawnikiem, ponieważ konsekwencje naruszenia obowiązku właściwego przechowywania broni to po pierwsze możliwość cofnięcia pozwolenia na broń (art. 18 ust. 5 pkt. 4 ustawy), a ponadto odpowiedzialność za wykroczenie (art. 51 ust. 2 pkt. 1 Ustawy) . Warto pamiętać też o tym, że stan wiedzy policjantów, z którymi przyjdzie nam rozmawiać o kwestiach przechowywania i przenoszenia broni, może być różny, dlatego zawsze warto znać podstawę prawną swoich działań.
Komentarze
Prześlij komentarz